W związku ze zmianami zawartymi w art. 3 pkt.18 ustawy z dnia 07 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła (Dz. U.2023 poz.2760) informujemy o przedłużeniu możliwości składania wniosku o dodatek gazowy:
- wnioski na refundację podatku VAT można składać nie później niż do 30 września 2024 r. , lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych,
- do wniosku należy załączyć opłacone faktury za dostarczone paliwo gazowe od dnia 01 stycznia 2023 r. do dnia 30 czerwca 2024 r.
Przypominamy również, że zasady przyznania w/wym. świadczenia pozostają bez zmian.
(w oparciu o Ustawę z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. 2022r., poz. 2687 z późn. zm.).
Aby skorzystać z tej formy wsparcia należy łącznie spełnić dwa warunki:
- Refundacja przysługuje osobie korzystającej z ogrzewania gazowego – urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi musi być zgłoszone lub wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB),
- Gospodarstwo domowe spełnia kryterium dochodowe: (w gospodarstwie jednoosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza 2100 zł, w gospodarstwie domowym wieloosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę)
Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.
Wniosek można składać na dwa sposoby:
- drogą elektroniczną poprzez ePUAP, za pomocą profilu zaufanego, bądź kwalifikowanego podpisu elektronicznego;
- osobiście w Ośrodku Pomocy Społecznej w Serocku, ul. Kościuszki 15, od poniedziałku do piątku w godzinach pracy urzędu;
Informacje przedstawione we wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Wniosek o refundację podatku VAT składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek.
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
- faktura VAT (dokumentująca dostarczenie paliw gazowych; faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
- dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.
- dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
- oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, - w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego,
- w przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy; umowę dzierżawy - w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę, na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej; umowę o wniesieniu wkładów gruntowych - w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną.
Informację o przyznaniu refundacji podatku VAT wnioskodawca otrzyma na adres e-mail wskazany we wniosku, może ją również odebrać osobiście w Ośrodku Pomocy Społecznej w Serocku
WAŻNE!
Jeśli na fakturze VAT obejmującej dłuższy okres rozliczeniowy nie jest wyszczególniona ilość paliw gazowych osobno za 2023 r. i osobno za 2024 r., należy obliczyć ją następująco: podzielić liczbę dni z 2023 roku, które obejmuje faktura, przez liczbę wszystkich dni, które obejmuje faktura, a wynik pomnożyć przez ilość dostarczonych paliw gazowych, która widnieje na fakturze.
W powyższym przypadku wnioskodawca zobowiązany jest wypełnić załącznik nr 2 we wniosku na rok 2023
Jeśli na fakturze VAT nie jest wyszczególniona ilość paliw gazowych w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r., należy obliczyć ją następująco: podzielić liczbę dni z tego okresu, które obejmuje faktura, przez liczbę wszystkich dni, które obejmuje faktura, a wynik pomnożyć przez ilość dostarczonych paliw gazowych, która widnieje na fakturze.
W powyższym przypadku wnioskodawca zobowiązany jest wypełnić załącznik nr 2 we wniosku na rok 2024
Wnioski o refundację podatku VAT należy składać oddzielnie za 2023 r. oraz za 2024 r.
Wzór wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r.
https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-refundacji-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2023-r/
Wzór wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2024 r.
https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-refundacji-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2024-r/