27 czerwca podpisano aneksy do umów z partnerami zjednoczonymi wokół tematu budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Osiemnaście samorządów wspólnymi siłami pokryje wkład własny na stworzenie dokumentacji projektowej wspomnianej linii. Jednym z najważniejszych partnerów tej inwestycji jest Sejmik Województwa Mazowieckiego, który przekaże na ten cel aż 24,5 m zł, czyli ponad 50% wartości zadania.
W lipcu zostanie podpisana umowa pomiędzy Miastem i Gminą Serock a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przypomnijmy: Nowa linia kolejowa połączy Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz z ośrodkiem aglomeracyjnym – Warszawą. W ramach powstałego wstępnego studium planistyczno-prognostycznego wytrasowano trzy warianty, w których projektanci, wspólnie z samorządami, wypracowali najkorzystniejsze w wielu wymiarach opcje realizacji przyszłej infrastruktury kolejowej. W ramach budowy linii powstanie ponad 70 km torów kolejowych, przeprawa na Narwi oraz w zależności od wariantu, od 11 do 14 stacji i przystanków.
Projekt budowy linii kolejowej uzyskał dofinansowanie w ramach programu Kolej+ jako jeden z czterech projektów na Mazowszu. Dofinansowanie pokryje 85% kosztów inwestycji, której całkowite koszty wyniosą 2,1 mld zł, i obejmie stworzenie studium projektowo-technicznego a także wykup nieruchomości.
Samorząd Województwa Mazowieckiego zadeklarował także uruchomienie 14 par pociągów na linii Zegrze-Przasnysz przez okres 5 lat od zakończenia inwestycji.
Partnerzy projektu budowy Kolei Północnego Mazowsza:
- Samorząd Województwa Mazowieckiego;
- samorządy powiatowe: legionowski, makowski, pułtuski i przasnyski,
- samorządy gminne: Wieliszew, Nieporęt, Serock (lider), Pokrzywnica, Pułtusk, Karniewo, Maków Mazowiecki, Szelków, Krasne, Sypniewo, Płoniawy – Bramura, gmina Przasnysz, Miasto Przasnysz