Początek roku, to zwykle okres podsumowania roku ubiegłego. Poniżej przedstawiamy Państwu sprawozdanie z realizacji zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności, ustawy o dowodach osobistych i Prawo o aktach stanu cywilnego, realizowanych przez Referat Spraw Obywatelskich oraz Urząd Stanu Cywilnego.
Referat Spraw Obywatelskich
Ogólna liczba mieszkańców miasta i gminy Serock na dzień 31.12.2021 r. zameldowanych na pobyt stały wyniosła 15080 osób. W mieście było to 4522 osoby, natomiast w pozostałych miejscowościach na terenie gminy to 10558 osób. Dla porównania liczba mieszkańców na dzień 31.12.2020 r. wyniosła 14695 osoby (w mieście – 4428, w gminie- 10267)
W porównaniu z danymi na koniec 2020 roku liczba mieszkańców zwiększyła się o 385 osób.
Ogólna liczba mieszkańców na dzień 31.12.2021 r. zameldowanych na pobyt czasowy wyniosła 300 osób, z czego:
- w mieście 108 osób
- w gminie 192 osoby.
Na podstawie danych z rejestru wydanych dowodów osobistych w 2021 roku 1304 osoby wnioskowało o wydanie nowego dowodu osobistego. Głównym powodem wymiany dokumentu tożsamości jest upływ terminu ważności dowodu osobistego, ale również zagubienie lub zniszczenie.
W 2021 roku wszczęto 13 postępowań administracyjnych dotyczących wymeldowania i zameldowania.
W powyższej sprawie wydano 11 decyzji administracyjnych, w tym:
- 11 - dotyczących wymeldowania z pobytu stałego danej osoby
- 1 - dotycząca umorzenia postępowania administracyjnego.
Rejestr wyborców stałych
Do zakresu zadań referatu należy również prowadzenie rejestru wyborców stałych w wersji komputerowej i kartoteki ręcznej, który musi być i jest na bieżąco aktualizowany. Z powyższego również sporządzane są kwartalne sprawozdania, które przekazywane są do Krajowego Biura Wyborczego w Warszawie.
Liczba wyborców ogółem według stanu na dzień 31.12.2021 r. wyniosła 12365.
Na terenie gminy zamieszkują również osoby bez zameldowania na pobyt stały i na swój wniosek zostały wpisane decyzją do stałego rejestru wyborców. Na koniec 2021 roku było to 764 osoby.
Wręczenie pierwszych dowodów osobistych
Młodzież wkraczająca w dorosłe życie, odebrała pierwsze dokumenty tożsamości z rąk Burmistrza Miasta i Gminy Serock oraz Przewodniczącego Rady Miejskiej w Serocku w dniu 11 listopada 2021 roku.
Karta Serocczanina
W dniu 1 stycznia 2020 r. ruszył Program Karta Serocczanina. O wydanie karty mogą ubiegać się mieszkańcy Miasta i Gminy Serock, którzy rozliczają podatek dochodowy (PIT) w Urzędzie Skarbowym w Legionowie ze wskazaniem miejsca zamieszkania na terenie gminy Serock. Karta jest dokumentem imiennym, ze zdjęciem, wydawanym bezpłatnie na okres 2 lat.
Karta Serocczanina uprawnia do zniżek i ulg przygotowanych specjalnie do mieszkańców Miasta i Gminy Serock przez samorząd, jednostki gminne oraz firmy partnerskie. Wprowadzenie Karty ma na celu zwiększenie mieszkańcom dostępności obiektów, wydarzeń kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych.
Urząd Stanu Cywilnego
W 2021 roku sporządzono 314 aktów stanu cywilnego, w tym:
- 34 akty urodzenia
- 168 aktów małżeństwa
- 112 aktów zgonu.
Śluby w plenerze
Dzięki zmianom w ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego możemy wybrać, inne niż urząd, miejsce ceremonii. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że musi być to miejsce gwarantujące zachowanie powagi i doniosłości ceremonii oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników.
Na terenie naszej gminy tego typu ceremonie są bardzo popularne. W 2021 roku mieliśmy 65 ceremonii zaślubin poza lokalem.
Złote Gody
24 lutego 2022 roku w Serocku odbył się jubileusz Złotych Godów Małżeńskich par, które w 2021 roku obchodziły swój Jubileusz. W złożonej przysiędze trwa niezłomnie 36 par z terenu gminy Serock.
Podczas uroczystości w Sali Widowiskowej Centrum Kultury i Czytelnictwa w Serocku aktu dekoracji przyznanymi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej medalami „Za długoletnie pożycie małżeńskie” dokonał Burmistrz Miasta i Gminy w Serocku.