Firma odbierająca odpady w grudniu 2023r. odebrała – 378,54 Mg odpadów zmieszanych, podczas gdy segregowanych odpadów (papier, szkło i plastik) tylko 97,7 Mg - co stanowi tylko 25 %.
Prawidłowa segregacja ma wpływ na zmniejszenie ilości odpadów zmieszanych, co przekłada się na zmniejszenie ponoszonych kosztów. Koszt zagospodarowania jednej tony odpadów zmieszanych to aż 864,00 zł. Łatwo w tym miejscu policzyć, że w samym grudniu za odbiór i zagospodarowanie odpadów zmieszanych zapłaciliśmy ponad 320 000,00 zł. podczas, gdy odbiór odpadów segregowanych jest znacznie niższy i wynosi od 637,20 do 680,00 za tonę.
Firma odbierająca odpady komunalne w grudniu, odbierała od mieszkańców ponad 26 ton bioodpadów co daje kwotę ponad 17 000,00 zł.
Na koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami wpływa też koszt utrzymania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Serocku (PSZOK). W tym miesiącu z PSZOK skorzystało aż 569 zdeklarowanych mieszkańców. Zostało przyjęte łącznie ponad 29 ton odpadów, które stanowiły odpowiednio: tworzywa sztuczne w ilości 1,78 Mg, papier – 2,38 Mg, szkło – 2,1 Mg, gabaryty – 9,8 Mg, odpady budowlane – 10,34 Mg, bioodpady – 6,06 Mg, przeterminowane leki – 0,1 Mg, zużyte opony – 3,2 Mg. Koszt utrzymania PSZOK w tym miesiącu wyniósł ponad 21 tysięcy złotych.
Niestety, obserwuje się ciągły wzrost masy odbieranych i zbieranych odpadów komunalnychod mieszkańców, a zwłaszcza niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. Z roku na rok tendencja zwyżkowa odebranych opadów przekłada się na kwotę faktury, którą firma wystawia dla Urzędu. I tak w grudniu zapłaciliśmy ponad 400 000,00 zł. co w porównaniu w ubiegłym rokiem daje kwotę o 94 000,00 wyższą.
Podsumowując im większa ilość odpadów zostaje odebrana od mieszkańców, tym wyższe są koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami na terenie gminy i tym samym wyższe stawki opłat za odpady dla gospodarstw domowych.
W związku z powyższym dbając o wspólne dobro, nieustannie:
- przypominamy Państwu o konieczności prawidłowej segregacji odpadów oraz zachęcamy do zapoznania się z ulotką dotyczącą segregacji, która dostępna jest na stronie: https://www.serock.pl/1401,zasady-segregacji.
- zachęcamy mieszkańców do kompostowania, zgłoszenie kompostownika w deklaracji to 15% zniżki w opłacie za odpady komunalne a także korzyści dla naszego gospodarstwa domowego.