Od września 2023 r. na terenie szkół podstawowych Miasta i Gminy Serock realizowany jest PROGRAM EDUKACYJNO-PROFILAKTYCZNY ,,JA W SZKOLE’’.
Program skierowany jest do uczniów klas pierwszych, a realizowany poprzez wykwalifikowanych trenerów w postaci zajęć TUSoRobotyki (tzn. trening umiejętności społecznych z elementami robotyki). Realizacja programu finansowana jest ze środków gminnych przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych.
Trening umiejętności społecznych, w skrócie TUS, to zajęcia terapeutyczne które mają na celu rozwijanie kompetencji społecznych dzieci, a w obecnych czasach są potrzebne prawie każdemu. Głównym celem zajęć TUSoRobotyki skierowanych do uczniów klas pierwszych jest profilaktyka poprzez wsparcie emocjonalne najmłodszych w lepszej klimatyzacji w środowisku szkolnym, w tym:
- budowanie poczucia bezpieczeństwa,
- zapobieganie odrzuceniu,
- eliminowanie niewłaściwych zachowań poprzez trening alternatywnych sposobów reakcji na sytuacje trudne.
Wytypowana grupa odbiorców do działań profilaktycznych nie jest przypadkowa. Zasadne jest, aby zająć się dziećmi właśnie na starcie ich funkcjonowania w środowisku szkolnym, po to aby wzmocnić prawidłowe wzorce zachowań w grupie. Problem odrzucenia oraz trudności w radzeniu sobie z emocjami skutkują w dalszych etapach życia dziecka zachowaniami kompulsywnymi, prowadzą do uzależnień zarówno behawioralnych jak i od substancji oraz innych zachowań destrukcyjnych.
Kryteria doboru dzieci na zajęcia odbywały się po diagnozie wstępnej. Aby profilaktyka nie zamieniła się w destrukcję potrzebna jest równowaga w doborze uczniów na etapie tworzenia grup. Kwalifikując uczniów z widocznymi potrzebami w zakresie treningu TUS, dobierano do grup również po kilku uczniów z tzw. predyspozycjami liderów w celu zrównoważenia energii i potencjału grup. Zatem w każdej grupie są uczniowie bardziej odważni, śmiali, otwarci o przywódczych usposobieniach i można ich uznać za grupowych ,,wolontariuszy’’. Oni to przestają być tak bardzo skoncentrowani tylko na sobie, uczą się cierpliwości, kompromisów, empatii i są bardzo pomocni rówieśnikom nieśmiałym, wycofanym, z różnymi trudnościami. Ci drudzy uczą się konstruktywnych zachowań poprzez naśladowanie i obserwację. Korzyści zatem w procesie grupowym odnoszą wszyscy uczestnicy. Uczniowie bardzo chętnie biorą udział w zajęciach, pomimo bardzo poważnych i trudnych umiejętności, które opanowują podczas zajęć. Trenerzy prezentują podejście empatyczne i skupiają się na rozwijaniu umiejętności z zakresu 8 obszarów społecznych takich jak:
1.Emocje
2.Normy społeczne
3.Komunikacja interpersonalna
4.Rozwijanie teorii umysłu
5.Samowiedza i samoświadomość
6.Asertywność
7.Radzenie sobie w trudnych sytuacjach
8.Współpraca
Dzięki temu, że zajęcia TUS Z LEGOROBOTYKĄ składają się z dwóch równoległych nurtów działań: zajęć prowadzonych przez psychologa/pedagoga (warsztat TUS ) oraz edukatora/pomocnika (programowanie z klocków lego), różnią się istotnie od innych zajęć.
Połączenie tych dwóch form działania sprawia, że uczniowie przerabiają i ćwiczą ważne tematy nie odczuwając trudu, wszystko dzieje się poprzez zabawę w miłej atmosferze. Pozytywne, spontaniczne reakcje i wypowiedzi uczestników wskazują na to, że pomysł tego projektu jest trafiony, a jego cele i zamierzenia w pełni osiągane.
Więcej na stronie: https://www.facebook.com/pracowniawir